Saturday, March 12, 2011

PopCorn : Ulasan Filem Hikayat Merong Mahawangsa dari Mata Hati Aku

aiii readers...
kali nie aku nak ulas ckit mengenai filem Hikayat Merong Mahawangsa yg khabarnya filem melayu paling dinantikan tahun 2011 nie...
ia  mula ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia pada 10 Mac 2011 (Khamis)
walaupun publisiti filem nie x seGAH filem 2ALAM...
xkuar paper setiap ary....
tp ble tgk trailer cter nie,aku kata lagi GAH dari filem 2ALAM...sory 2 say...
pada ary pertama ditayangkan 2 juga la aku ngan topek (rumate aku) p tonton filem nie..
mmg dah lama kteorg 2ngu2kan filem nie..yela yg wat filem nie KRU Studio..mst GEMPAK kannn????
p saja kat GSC Mid Valley,mmg full haus la aku ckp...nasib baik aku dpt tiket,2pun baris 3 dr dpn...
nie sedikit sinopsis mengenai filem Hikayat Merong Mahawangsa...


Filem yang berkisarkan pengembaraan Merong Mahawangsa (berketurunan Alexander The Great) yang menjadi pengawal kepada Putera Empayar Rom yang ingin ke Asia Tenggara bagi mengahwini Puteri Dinasti Han. Perkahwinan diantara Putera Rom dan Puteri dari negara China ini adalah mahu menyatukan kedua – dua empayar dan perkahwinan mereka dilakukan di tanah yang tidak dijajah oleh mana – mana empayar (Natural Grounds) yang terletak diantara empayar barat dan timur.
Walaubagaimanapun, Armada Merong Mahawangsa telah diserang oleh Lanun dari negara Garuda (ia sebenarnya burung Garuda dalam Hikayat Merong Mahawangsa) dan Puteri tersebut telah diculik oleh lanun – lanun tersebut. Setelah berlaku serangan tersebut, bermulalah epik dimana Merong Mahawangsa cuba menyelamatkan puteri tersebut dan menyatukan empayar dari barat dan timur itu...


Ok..dah baca kan synopsis cter nie???
nak tau ending nyer baiklah korunk p tgk kt wayang...
xsio teman nak cteer nyer...panjang....hahahaha(loghat perak jap)
udah2..nie aku nk ulas sedikit mengenai filem Hikayat Merong Mahawangsa..
©      Filem nie xberat n senang difahami
©      BI yg deorunk gune mmg simple gler la...translate bulat2 nmpk...bagus kpd sesiapa yg xpham BI...huhuhu
©      BM pula deorunk gune BM baku coz nk nmpkn zaman dahulunya...lagi1,hampir 60% filem nie dlm BM...Tahniah!!!
©      Ade part 2njuk benda yg xspatutnya ditunjukkn la (part Puteri China 2 mandi..ke anda teliti betul2)
©      Pemandangan dan shoot dlm cter nie mmg A kelas...walaupun effect still nmpk keras,tp ia satu percubaan yg harus dibanggakan..Tahniah skali lagi..
©      Ade part yg leh bikin penonton menangis..huhu (aku pun dah nk ngangis tgk filem nie)
©      Cume yg xbes....knp hanya last jer da lagu Sedetik Lebih???2pun part korus...aduh...sedih la...dah la lagu 2 aku feel gler!!!hahahha
Ok..ironinya,Tahniah Yusry n KRU Studio krn berjaya menghasilkan filem epic sebegini...yg pasti ianya mengenai Melayu...diharap pasnie leh bikin filem2 epik sebegini lagi k..
AKU SOKONG ABIS LA!!!!
p/s kpd sesiapa yg xp tgk lagi..p la pawagam terdekat..bkn pe,nie cter sal org Melayu gak..sal sejarah Melayu..sok aku nk tgk lagi filem nie wat kali ke2!!!!xrugi k...mmg patutla full haus wayang!!!hahaha
selamat menonton....

1 comments:

KhairulZamanKhobin on March 21, 2011 at 3:52 AM said...

http://cikgumanstation.blogspot.com/2011/03/review-hikayat-merong-mahawangsa.html

ini my review... ikhlas dari hati... haha

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed by Alieff Artwork