Sunday, May 8, 2011

Novel Sambal Kerang Najwa,Norhayati Berahim dan Aku Bukan Rabiatul Adawiyah,Kusyi Hirdan Preview oleh Ahmad Azim



Ha novel nie aku bli masa p Pesta Buku ari2 (tq 2 anis,tqa,laila,akim n jal coz sudi teman)…
al kisah 2 citer dlm 1 novel…
masa aku bli , novel nie xdipasarkan lagi,so hanya leh dpt kt Pesta Buku jer (skang xtau la dah kuar tau blum)
dan yg plg bes, aku dpt jumpa penulis novel nie, akak Norhayati Berahim dan Akak Kusyi Hirdan..siap tngkp2 gmbr lagi n siap autograph kt novel 2 lagi tau…ko ado???hadap!!!
“dia kata aku kiut la..hahahaha”

btw, ramai xcaya yg laki2 nie suke baca novel2 nie ha (sepanjang aku p book fair 2, ramai novelis xcaya yg aku nie minat novel…hahahaha)
tlg buang tanggapan 2 k…aku xlayan lagu rock karat jer..hahahahaha

SAMBAL KERANG NAJWA (NORHAYATI BERAHIM)
Mesti seronok melihat kerang yang banyak. Toleh kiri kerang, toleh kanan kerang. Wah..mesti tidur pun atas kerang dan makan kerang sambil berbaring. Najwa memasang senyum!
“Najwa jom kita pergi rumah Seng! Kita pilih kerang dan bakar. Cicah dengan kicap dan air asam. Mesti sedapkan?”

Firdaus sudah menelan liur. Padanlah mereka berdua! Suka sangat makan kerang! Mawar suka juga makan kerang tetapi tidaklah keterlaluan. Kalau ada dia makanlah, tapi tidakalah sampai menelan liur macam Firdaus.

“Kau orang berdua nikan! Teruk sungguh. Esok-esok kalau kau orang berkahwin. Aku dengan Seng buatkan kau pelamin dari kerang!”

“Aku tuntut janji kau!”

Selepas sehari membaca,apa yang leh aku katakan…
Aku : kak,cter sal pe nie??
NB : sal kerang la….(tersenyum)
Yee…
mmg sal kerang…
PerCINTAan kerana kerang,
KeKELUARGAan kerana kerang,
PerSAHABATan kerana kerang,
KONFLIK kerana kerang,
dan…
MATI pun kerana kerang!!!!!!
Sumpah aku terliur ble baca kisah nie, yela sbb dlm cter nie da sebut sal sambal kerang la, rendang kerang la, kerang bakar la, kerang rebus la..sape yg xakan terliur kann????hahahha
okie, kisah Sambal Kerang Najwa nie mmg complete la dr segi kekeluargaan,persahabatan dll..
CINTA???haruslah ada..hahahaha
mcm biasa, gaya penulisan akak NB kte xbegitu berat n mudah tuk difahami..
ada gak hadis2 al-Quran yg beliau letak tuk kuatkan lagi pendapat/hujah dlm kisah nie..ia sedikit sebanyak dpt menambahkan ilmu di dada selain drpd hanya membaca kosong sajooo…kannnn???
Najwa : sweet,suka gler kt kerang,pandai memasak, penyayang tp atinya masih terluka!!!Mampukah beliau menerima Firdaus semula sbg teman karibnya??mahupun sbg seorang teman cintanya??
Firdaus : pandai, kuat beramal, jujur namun adakah maaf dari beliau diterima Najwa??dan adakah beliau akan kembali semula ke kampong halamannya selepas bbrp taun meninggalkan Najwa, Seng, Mawar dan keluarganya???
Kesudahannya???p la kedai buku n cari novel nie…kalu aku cter dr A to Z xbes la kann..nnt korunk semua xbeli…
gerenti la aku cakap yg korunk xkan rugi la bli buku nie..bagi aku yg dah baca nie,cter nie mmg best n aku kasi 4bintang sparuh masuk..hahahha and honestly,I felt in luv wit dis book…hehehe..TAHNIAH NB!!!

 

AKU BUKAN RABIATUL ADAWIYAH (KUSYI HIRDAN)

“Ingat, Mazwin. Awak selalu kata, nak jadi seperti Rabiatul Adawiyah. Hah, sekaranglah masanya. Rabiah insan yang mudah memaafkan… Jadilah seperti itu, Mazwin.”

Mazwin menggeleng-geleng. Dia tidak boleh melupakan kelukaan di hatinya kerana dipaksa melupakan Badrul selepas 10 bulan lelaki itu pergi menghadap Ilahi.

Oh, dia tidak boleh menjadi seperti Rabiatul Adawiyah. Dia gagal. 

Okie,nie lagi 1 kisah yg terdapat dlm novel nie…
nukilan akak Kusyi Hirdan..
pas aku baca cter nie,pe yg leh aku katakan…
Sama mcm akak NB, gaya penulisan kak Kusyi pun xla begitu melarat n berat…kisah nyer ringan n sesuai tuk santapan minda pria n juwita semua..hahaha..
nilai kekeluargaan telah menjadi tema utama dalam cter nie,namun CINTA ttp xdilupakan…mesti kne ada…hahahha..
watak utama ialah Mazwin..hidup beliau ibarat sudah jatuh ditimpa tangga..
cter nie sesuai tuk sesapa yg nk banggun semula dr kisah hitam mereka dan meneruskan life ini!!!dugaan yg dihadapi Mazwin tersangatlah berat dan takdir telah disusun oleh-Nya..dan susunannya sungguh sempurna!!!!
TAHNIAH KH!!


berpose ngan akak NB n akak KH!!!

p/s : pe yg aku suka sal dua2 cter nie,dua2nyer berlatarkan suasana di Perak..negeri kesayangan aku!!!hahahaha…btw,hopefully korunk dpt la bli buku nie n tuk peminat tegar novel, tmbhkan lagi lokasi novel korunk…2 kisah yg unik dalam satu novel…xrugi oooo…..hehehehe..akhir kata SELAMAT MEMBACA, SALAM…




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed by Alieff Artwork