Monday, December 5, 2011

SentapHatiMakNak : Segmen Dapur Terbalik bersama Chef Azimomo

MUSIC SENTAP
Lagu Masterchef Malaysia


hahaha..gler pe aku layan lagu nie??mgkn kowt aku gler sbb kebosanan di rumah..hahahahhahaha..sbnrnyer skang kang ngah vavaoomm cter Masterchef Malaysia kt Astro Ria...so deorunk pun wt la lagu rasmi tuk cter realiti masakan nie..tajuk lagu dia,Impian Rasa nyanyian Hazama dan Fina..well org astro gak deorunk ambk..lagu dia ok lah...n aku dgr lagu nie pun sbb entry aku pasal masakan..hah!!!

ENTRI SENTAP
Segmen Dapur Terbalik bersama Chef Azimomo


ya..kte bertemu kembali dlm blog SentapHatiMakNak [dot] com..hahahaha...cuti2 sakan nie liat sungguh aku nk menulis entri baru tuk korunk semua..yelah kebosanan melanda diri dan tangan serta otak mula la liat berfikir mcm2 benda!!! so, aku nk wt segmen barulah tuk korunk semua..dan segmen nie dipanggil Dapur Terbalik..segmen baru aku nie sal masakan yg aku pelajari dan yg aku masak sendiri..ya!!kali nie aku nk share ckit ngan korunk semua 1 resepi yg mudah lagi lazat iaitu Roti Jala Emas dengan Kari Ayam ala India Style...aku dpt resepi nie dr satu blog nie n aku dh lupe nama blog tu..sory... so sempena Hari Raya Haji yg lalu,aku ambk keputusan tuk wat roti jala nie..nk ngidang kt tetamu la katakan..mak bapak p haji..so anak jantan dia nie la yg leh arap..hahahhaa (sape nk jdkn aku calon suami??berbaloi kowt!!hahaha)..pelan bnyk nk masak,tp last2 aku nk wt roti jala la sbb nie mkan kegilaan aku...so tanpa berlenggah, trus on tenet cr resepi kt blog2 dan trus p tesco bli barang....so nie la bahan2nyr :



Roti Jala Emas


Bahan-Bahan:

2 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 biji telur
secukup garam
secukup kunyit (tuk warna- leh gak gune pewarna kuning)
tu je??yelah..tu je lah bahan2 nk wt...kalu korunk nk wat 4cawan tepung, air kne 4 cawan gak dan telur kne 2 biji...yg garam n kunyit tu ikut sesedap kome la..hahahahhaha...

Cara-cara:

1) campur semua bahan...gaul hingga sebati / masukkan semuanya dlm blender dan trus blend..senang n abis cter...
2) sape yg xgune blend tu, pas dah campur smua n sebatikan, tapis adunan tersebut supaya ia lebih lembut dan ringan..make sure adunan xpekat sgt n xterlalu cair (try dulu kat acuan roti jala..lepas ke idak)
3) panaskan kuali yg non-stik..dan mulakan aksi anda!!!!!
4) dh siap, anda leh gulungkn roti tersebut or lipat dia k...ready tu eat...:)

Kari Ayam ala India Style

Bahan-Bahan

ayam (dipotong kecik2)
kentang (didadukan dan direbus bg lembut)
bawang merah (ikut suke dan kisar yek)
bawang putih   (ikut suke dan kisar yek)
santan
secukup garam
secukup gula
serbuk kari (bancuh ngan air ikut suke korang)

Cara-Cara

1) panaskan minyak,tumiskan bawang perah dan putih hingga naik bau dan wanggi!!
2) masukkan kari yg telah dibancuh...
3) ayam pun kte masukkan..tambah air jika perlu (ikut suke)
4) taruk la kentang dan kemudian santan selemak abis...
5) kaw kan lagi kari anda dgn garam n gula sesuke anda..
6) biarkan sehingga pecah minyak...dan siap!!!

mudah gler kan??kari nie special sbb rasa dia mmg kaw2 kari n pekat dan dihujungnya ade rasa pedas...so kalu nk roti jala yg sedap,ia semuanya terletak pada kari nya...kalu kari cair,xsedap la...so selamat mencuba ya...aku dh 3 kali wat...ia sememangnya sedap,mudah d disukai semua!!!so gud luck tuk semua yg baru nk try masak roti jala n kari ayam nie...resepi nie diperakui mudah n sedap..tu aku jamin...selamat mencuba!!!


nie la yg aku wt (sori gmbr kurang kualiti)



p/s : mst pelik tgk laki masak kan??Ade Aku Kesah!!! so nntkan resepi baru dlm segmen nie iaitu kek brownies dan aiskrim!!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed by Alieff Artwork